ReTuna – en verdensnyhet

Senterleder Anna Bergström forteller hvordan det er å etablere brukt-, oppussings- og gjenvinningsbutikker og hvordan dette blir lønnsomme virksomheter. ReTuna Återbruksgalleria er verdens første «gjenbruks-kjøpesenter», der alle butikkene pusser opp, reparerer og forvandler gamle ting til nye ting som de selger videre. Alt som selges, resirkuleres eller gjenbrukes eller har vært organisk eller bærekraftig produsert, derfor kaller de det en mer klimaintensiv måte å drive handel på. Likevel er ReTuna mer enn bare en markedsplass. De ønsker også å organisere events, workshops, forelesninger, temadager etc, som alle fokuserer på bærekraft. Og selvsagt serverer de økologiske mat.

Micael Dahlén

Micael Dahlén er forfatter og professor i markedsføring ved Handelshögskolan i Stockholm. Han foreleser om hvordan alle muligheter og all informasjon som skyller over oss gjør oss infoavhenginge. Vi vet mer enn noensinne og er samtidig mer usikre enn noensinne. Hva er fake news, hva er rett og galt, og hvordan skal kundene og medarbeidere vite og […]

Verdiskapning i løse luften

Jo Jørgen Stordal er utvikler og CEO i Pointmedia AR – augmented reality – og holografisk teknologi, hva er det og hvordan brukes det i salg, retail og handel? Store merkervarebedrifter har allerede tatt dette i bruk slik at kjøperene gjør kjøpsbeslutningen hjemme uten å besøke butikk. Hva skjer nå som teknologien blir en del […]

Hvem skal kjøpesentrene leve av?

Bjørn Helge Nygaard er Nordisk leder for forbrukerinnsikt i Prognosesenteret AS. Han er utdannet ved Norges markedshøyskole. Startet som butikksjef nr 3 i Nille i 1984 og arbeidet senere i ti år med reklame på trykk og nett. Siden 1998 har han arbeidet med markedsanalyse, med særlig fokus på politikk, bolig, bil og handel. Hva vil […]